stijlenvorm

Personeelstekort in de horeca: werknemers keren terug op de volgende voorwaarden

Actualiteiten

Het is duidelijk: de huidige arbeidsomstandigheden houden de personeelsschaarste in stand. Maar onder welke voorwaarden wil personeel wel terug de horecasector in? In een onderzoek van Deats delen ruim tweeduizend respondenten hun ervaringen. ‘Een open sfeer tussen management en werknemers is erg belangrijk,’ zo stelt een respondent.

Aandacht voor vakmanschap en extraatjes

Uit de enquête blijkt dat veel horecapersoneel een andere houding van hun werkgever wil zien. Aandacht voor hun vakmanschap, dat vinden ze belangrijk. ‘Waardering voor mijn kennis en ervaring is erg fijn.’ 

Deze waardering vanuit hogergeplaatsten uit zich in complimentjes en respect. Maar andere vormen worden ook erg op prijs gesteld. Denk aan personeelsuitjes organiseren, kerstpakketten uitdelen en cadeaukaarten geven op verjaardagen. Kortom: werkgevers die meevieren met hun personeel.

Vooruit geplande roosters, uitbetaalde overuren

Een hoger salaris is de meest genoemde reden voor terugkeer naar de horeca. Maar dat is niet alles: uit de enquête komen nog een aantal andere interessante aspecten naar voren.

Zo wil ongeveer elf procent terugkeren als er betere roosters komen; roosters die langere periodes vooruit worden gepland en met meer regelmaat in de werktijden.  Als overuren worden uitbetaald keert tien procent terug: ‘Ik zou graag niet meer dan vijf uren per week overwerken. En dan ook uitbetaald krijgen voor die uren.’ 

Bij het hebben van goede pauzes stapt zo’n zes procent de werkvloer weer op: ‘Even rustig de tijd krijgen om te eten en ontspannen, dat zou zo fijn zijn.’

 

Tabel 1: De meest voorkomende voorwaardes om terug te keren naar de horeca

Zichtbare stappen

Uiteraard zijn er ook genoeg horecazaken waar al gehoor wordt gegeven aan de wensen van medewerkers. Een voorbeeld hiervan is Brouwerij Troost in de Pijp. Hier is Babette onlangs aangenomen via Deats. Zij vulde op Deats haar wensen in en Troost ging daarmee akkoord. Zo is zij nu aan het werk in een zaak waar zij genoeg vrijheid krijgt voor haar nieuwe ideeën. Precies zoals ze graag wilde.

Als werknemers zich een echte toevoeging aan het team voelen, zullen zij niet elders naar beter zoeken. Zij blijven bij ‘hun eigen team’ hangen. Dat is dan ook waar Deats naar streeft: goede, duurzame relaties tussen werkgever en werknemer.

Beperkingen van horecaondernemers

Horecaondernemers zijn niet altijd in staat om gehoor te geven aan alle voorwaarden die personeelsleden graag veranderd willen zien. Hier zijn uiteenlopende redenen voor, waarvan één de te hoge sociale lasten. Een werkgever kan zijn personeel geen loonsverhoging bieden als dat zou betekenen dat de zaak dan geen winst meer draait. De problemen van de werkgeverskant zijn ook belangrijk om te belichten, en daarom wordt hier binnenkort op ingegaan in het derde artikel van ons drieluik.

Volg jij ons al?

Deats is het vacatureplatform voor de horeca, waar werkgevers solliciteren op werknemers, in plaats van andersom. Check de website om meer te weten te komen. Ben je een werkgever op zoek naar werknemers, meld je dan nu hier aan. Als werknemer kan je je hier aanmelden. Bekijk ook eens onze Kennisbank, waar een recent artikel ingaat op de oorzaken van het personeelsverloop in de horeca. Ook zijn we te vinden op Instagram.

Avatar

Over de auteur

ojonon

Alle posts van stijlenvorm